W kontekście regulacji dotyczących praw pasażerów lotniczych, kwestia „nadzwyczajnych okoliczności” stanowi istotny punkt odniesienia. Rozporządzenie Nr 261/2004/WE przewiduje odszkodowanie dla pasażerów za opóźnienia lotów, jednakże nie w każdej sytuacji przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do jego wypłaty. Brak personelu operatora portu lotniczego odpowiedzialnego za załadunek bagaży może być uznany za taką nadzwyczajną okoliczność, co miało miejsce w sprawie lotu z Bonn na wyspę Kos, obsługiwanego przez TAS, który został opóźniony o 3 godziny i 49 minut.

Stan Faktyczny

Lot z Bonn na wyspę Kos, obsługiwany przez przewoźnika TAS, przybył na miejsce z opóźnieniem wynoszącym 3 godziny i 49 minut. Opóźnienie to wynikało z różnych przyczyn, głównie z braku personelu na niemieckim lotnisku Kolonia-Bonn. Pasażerowie, którzy scedowali swoje prawa do odszkodowania na rzecz pewnej spółki, złożyli powództwo przeciwko TAS, domagając się odszkodowania w wysokości 800 EUR na pasażera wraz z odsetkami na podstawie rozporządzenia Nr 261/2004/WE.

Analiza Trybunału Sprawiedliwości

Trybunał Sprawiedliwości (TS) miał za zadanie ustalić, czy brak personelu operatora portu lotniczego Kolonia-Bonn, który został powołany jako przyczyna dużego opóźnienia lotu, stanowi „nadzwyczajną okoliczność” w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia 261/2004/WE.

TS orzekł, że zgodnie z art. 5 i 7 rozporządzenia 261/2004/WE, pasażerowie lotów opóźnionych o co najmniej trzy godziny mają prawo do odszkodowania, chyba że przewoźnik lotniczy dowiedzie, że opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

„Nadzwyczajne Okoliczności” a Normalna Działalność Przewoźnika

TS stwierdził, że pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” obejmuje zdarzenia, które ze względu na swój charakter lub źródło nie są właściwe dla normalnej działalności przewoźnika lotniczego i pozostają poza jego skuteczną kontrolą. W przypadku omawianej sprawy, TS odniósł się do wcześniejszego orzecznictwa, wskazując, że nawet jeżeli załadunek bagaży jest częścią normalnej działalności lotniczej, problem wynikający z ogólnej awarii systemu lub braku personelu może spełniać kryteria nadzwyczajnych okoliczności.

Ocena Sytuacji

W niniejszej sprawie sąd odsyłający musi ocenić, czy nieprawidłowości w załadunku bagaży na lotnisku Kolonia-Bonn stanowią okoliczności, które nie podlegają kontroli TAS. Jeżeli TAS nie miał rzeczywistej kontroli nad operatorem lotniska, sytuacja może być uznana za nadzwyczajną okoliczność. Przewoźnik musi jednak udowodnić, że podjął wszelkie racjonalne środki, aby uniknąć opóźnienia, np. poprzez skorzystanie z usług innego dostawcy.

Podsumowanie

Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że niewystarczająca liczba członków personelu operatora portu lotniczego może być uznana za nadzwyczajną okoliczność. Przewoźnik lotniczy musi jednak wykazać, że nie mógł uniknąć tej sytuacji pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.


Kontakt:

Kancelaria Adwokacka Adwokat Radosław Krakowiak
ul. Świętego Leonarda 1/28
25-311 Kielce
Tel. 535 866 000
krakowiak.radoslaw@gmail.com


Hashtags:

#prawo #prawnik #poradyprawne #kielce #odszkodowanie #lotnictwo #prawopasażera #TS #rozporządzenie261 #opóźnienialotów

Porozmawiajmy - Zadzwoń